De supermarktketens Lidl, Jumbo en Plus zijn van plan het snoep aan de kassa in de ban te doen.
Het is een vrij doorzichtige marketingtruc: de snoep en chocolade die supermarkten uitstallen bij de kassa. Op het nippertje nog een chocoladereep of een zakje snoep op de band leggen, de verleiding is vaak moeilijk te weerstaan. En kleine kinderen zeuren hun ouders de oren van het hoofd.
Drie Nederlandse supermarkten willen nu de zoete lekkernijen bij de kassa weghalen, schrijft het AD.
Lidl wil het snoep bij ‘kassa 1’, die altijd open is, vervangen met snackgroenten, nootjes en rijstwafels. Jumbo zegt de mogelijkheden te bekijken het kassasnoep te weren in 440 winkels. Ook de Plus heeft zulke plannen.
“Nederlandse supers krijgen steeds meer klachten van ouders die zeggen dat ze niet meer kunnen winkelen met hun kinderen vanwege het gezeur”, zegt hoogleraar voedingsleer Jaap Seidell.
Ook het toenemend overgewicht bij kinderen speelt een rol. In veel landen is het ‘jengelmoment’ voor veel kinderen aan de kassa al verleden tijd. In Zweden en Denemarken is snoepgoed zelfs verboden op die plek. In Engeland hebben Tesco en Lidl het snoep vervangen.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl